2025 este un an de cotitură pentru energia de tracțiune, mai multe modificări legislative fie aplicându-se deja, fie urmând să se aplice. Energia vândută operatorilor este însă sub prețul pieței, spune șeful companiei de electrificare.
Potrivit informațiilor prezentate de către Ștefan Răzvan Rădulescu, director general Electrificare CFR, ponderea energiei cumpărate de pe Piața Zilei Următoare, segment OPCOM pe care de regulă energia e mult mai scumpă decât pe cel al contractelor bilaterale, este de aproximativ 6-7 ori mai mică decât cea vândută pe această piață de către compania sa.
Astfel, pe parcursul întregului an, Electrificare CFR a vândut pe PZU 9,45% din consumul total și a cumpărat pe PZU doar 1,58%.
Cel mai mult a fost cumpărat în martie 2024, respectiv 5,43% din consum. „Cifrele arată ca e un procentaj de șase ori mai mare la vânzare decât la cumpărare, să ne fie cu iertare, e cât se poate de bun”, afirmă el.
Este PZU soluția la energia de tracțiune?
Precizările vin să contrazică anumite afirmații potrivit cărora o parte importantă a energiei vândute operatorilor este de pe piața PZU, fapt care ar explica prețuri mari ale energiei comercializate. De precizat că miercuri dimineață prețul energiei pe PZU varia, în funcție de interval orar de livrare, între 600 lei/MWh și 1600 lei/MWh.
În cursul anului trecut au existat situații în care prețurile pe Piața Zilei Următoare au fost chiar negative. S-a intâmplat în vacanța de 1 Mai. Consumul mic datorat minivacanței din acele zile acompaniat cu surplusurile mari de energie venite din partea eolienelor au cauzat căderea prețurilor pe PZU. Pentru a nu fi penalizat la prețuri astronomice pentru producerea de dezechilibre în sistem, sectorul eolian a preferat să vândă energia chiar la prețuri negative.
Acum, Răzvan Rădulescu spune că bazarea la acel moment pe acea piață nu putea fi o soluție. Piața de încredere este tot piața contractelor la termen. „Greșeala este să te raportezi doar la un anumit moment (când apreciezi o situație – n.red.), nu te poți raporta în luna asta pentru anul următor”, spune el.
Dacă anul trecut Electrificare CFR s-ar fi bazat pe PZU și pe prețurile mici ce au existat punctual atunci, acum mulți operatori ar fi fost faliți, mai spune el.
Dispariția pieței MACEE
Apoi, sunt tot felul de modificări legislative aplicabile acestui an. De la 1 ianuarie a dispărut obligativitatea livrării energiei de către marii producători pe piața MACEE (Mecanism de achiziție centralizată de energie electrică) pe care erau obligați să livreze 80% din energia produsă (doar 20% rămânând la dispoziția lor). „Acum nu mai e nimic, deci e prețul de 460 lei în condițiile în care energia sare de 600 de lei. Sunt perioade în care se duce în medie între 630 și 640 lei. Putem spune că electrificarea au cumpărat-o scump?” întreabă el retoric.
Pe de altă parte, la data de 31 martie expiră aplicarea Ordonanței de Urgență 27/2022 care oferă prețuri plafonate la energie. „(Anul trecut – n.red.) știam foarte bine că Ordonanța 27 se aplică până la data de 31 martie 2025, iar acum nu se știe ce se va întâmpla, este incertă situația”, spune el.
Citește și Trei propuneri ale Patronatelor feroviare privind energia de tracțiune