În 2022 nu s-au tăiat prea multe panglici pentru tronsoane feroviare modernizate, însă 2023 se anunță a fi anul marilor inaugurări la calea ferată. În total, ar urma să fie recepționate tronsoane care însumează 100 km, mai mult decât se preconizează la autostrăzi și drumuri expres, dacă vorbim de obiectivele sigure. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA promite inaugurări parțiale, care nu cuprind în toate cazurile întregi subtronsoane, ci porțiuni din acestea.
În domeniul rutier, previziunile pentru anul 2023 în materie de inaugurări au fost făcute recent de Asociația Pro Infrastructură.
”Previziuni rutiere 2023. Devenit deja o tradiție, iată comunicatul nostru cu proiectele rutiere majore care pot fi inaugurate în acest an într-un scenariu realist-optimist. Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un RECORD de 126 kilometri!”, se arată într-o postare de pe contul oficial de Facebook al asociației.
Deci cifra sigură este de 78,5 km, restul fiind obiective aspiraționale și cam atât.
Inaugurări la calea ferată în 2023. Tronsoane ce însumează 100 km
Într-un răspuns la o solicitare adresată de Club Feroviar, responsabilii CNCF CFR SA au precizat că pentru 2023 estimează efectuarea următoarelor recepții:
- 41 km pe subtronson 2a Km 614–Bârzava, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 1.998.579.896,56 lei, data începerii: 27.07.2017, termen estimat de finalizare martie 2023, constructor: Asocierea „Webuild – FCC – Salcef – Thales, lot 2a”;
- 18 km pe subtronson 2b Bârzava-Ilteu, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 2.085.565.017,01 lei, data începerii: 27.07.2017, termen estimat de finalizare august 2023, constructor: Asocierea „Webuild – FCC – Salcef – Thales, lot 2b”;
- 6 km pe subtronson 2c Ilteu-Gurasada, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 1.783.898.405,02 lei, data începerii: 03.12.2017, termen estimat de finalizare decembrie 2023, constructor: Asocierea Railworks;
- 23 km pe tronson 3 Gurasada-Simeria, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 3.101.195.448,78 lei, data începerii: 03.10.2017, termen estimat de finalizare septembrie 2023, constructor: Asocierea FCC-Astaldi-Convensa, tronson 3.
Dacă adăugăm și proiectul de redeschidere a circulației feroviare pe ruta directă București-Giurgiu, prin finalizarea șantierului între Vidra și Comana, inclusiv podul Grădiștea (în total 12 km), ajungem la 100 km de cale ferată modernizată ce va fi recepționată în 2023. Acest din urmă proiect nu a fost menționat în răspunsul CFR SA, însă el are termen de finalizare iulie 2023.
Trebuie remarcat faptul că în răspunsul către Club Feroviar, oficialii CFR SA menționează inaugurări parțiale, cu mai puțini kilometri decât estimau la începutul anului 2022 (așa cum a scris Club Feroviar la vremea respectivă) pentru anul 2023. De exemplu, subtronsonul 2b are 34 km, din care se preconizează recepționarea a doar 18 km. Similar, subtronsonul 2c are 24 km, urmând a fi recepționați doar 6 km.
Inaugurări la calea ferată, întârziate. De vină sunt pandemia, războiul din Ucraina și siturile arheologice
Unele proiecte de modernizare a căii ferate înregistrează întârzieri semnificative. Iată cum motivează responsabilii CFR SA această situație:
Întârzierile în cadrul proiectelor de reabilitare au fost cauzate de dificultăți în aprovizionare cu materiale și echipamente, în contextul crizei COVID-19 și a războiului din Ucraina, care au cauzat creșterea substanțială a prețurilor, exproprieri suplimentare și scoaterea din circuitul forestier a unor suprafețe împădurite necesare implementării proiectului Km 614 – Simeria și Brașov – Sighișoara, structura neuniformă a subsolului pe albia râului Mureș, care au condus la întârzieri în execuția fundațiilor pentru podurile proiectate peste acest râu, situații neprevăzute în ceea ce privește realizarea tunelului Bata, care au condus la adaptarea proiectului inițial la situația din teren, descărcare sit arheologic de grad A – La Cetate – Vărădia de Mureș, conservare sit arheologic Micia – interval Deva – Mintia, interfața lucrărilor de semnalizare și ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R) dintre sectoarele vecine implementate de către antreprenori diferiți, mobilizarea redusă a antreprenorului Aktor la execuția polatei și a două tuneluri pe cele două proiecte aflate în derulare.
Lucrări noi de modernizare care vor începe în 2023
2023 va fi și anul în care vor începe șantiere și pe alte șantiere feroviare, în afara celor aflate deja în execuție în momentul de față.
”În anul 2023 vor demara lucrări pe tronsoanele noi, pentru care au fost semnate contracte de lucrări, respectiv pe secțiunile Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, Lugoj – Arad și Aradu Nou – Glogovăț. Totodată, din 2023 vor demara lucrările de reabilitare pentru modernizarea liniilor din stațiile Fetești și Ciulnița”, au precizat oficialii CNCF CFR SA.
Anul trecut au fost lansate lucrări de proiectare și execuție a lucrărilor pentru modernizarea liniilor de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Totodată, în 2022 au fost lansate lucrări de reparații pentru proiecte tip ”Quick Wins”.
2022, anul inaugurărilor pe bucăți, la scară mică
Cum spuneam, anul care tocmai s-a încheiat a fost unul sărac în tăieri de panglici la calea ferată, fiind consemnate doar proiecte punctuale, nu și tronsoane întregi modernizate.
La capitolul realizări ale anului 2022, CNCF CFR SA a menționar următoarele lucrări finalizate:
- Portul Constanța – reparații (Prioritatea I + Prioritatea II)
99 de linii (43,193 km), 126 aparate de cale, șapte treceri la nivel. Prioritatea I a fost finalizată – 35 de linii (13,398 km), 75 aparate de cale.
– Stația de frontieră Câmpulung la Tisa – granița cu UZ – redeschisă linia Câmpulung la Tisa (CFR) – Teresva (UZ) linie cu ecartament larg;
– Stația de frontieră Valea Vișeului – granița cu UZ – redeschisă Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), linie cu ecartament larg;
– Stația de frontieră Halmeu – granița cu UZ – redeschise patru linii CF (două linii cu ecartament larg și două linii cu ecartament normal), consolidare 16 linii CF (ecartament normal/ecartament larg), consolidare 47 de aparate de cale;
– Stația de frontieră Vicșani – granița cu UZ – redeschise 13 linii CF (șase linii cu ecartament normal, șapte linii cu ecartament larg);
– Stația de frontieră Fălciu – granița cu CFM – redeschisă linia CF Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră;
– Stația de frontieră Cristești Jijia – granița cu CFM – redeschise cinci linii CF (trei linii cu ecartament larg și două linii cu ecartament normal);
– Stația de frontieră Socola – granița cu CFM – redeschise două linii CF (ecartament larg și ecartament normal);
– Stația de frontieră Galați Largă – granița cu CFM – redeschise două linii CF, respectiv linia CF Galați Largă Ana – Galați Bazin – Galați Mărfuri – Port Docuri (ecartament larg) și linia CF Siloz Port Docuri – Galați Mărfuri – Galați Călători (ecartament normal).
Alte obiective feroviare finalizate:
- Podul de la Budila – reconstrucție pod km 17+318 și redeschidere linia CF Brașov – Întorsura Buzăului (36 km);
- Pod km 94+479 Ucea – Arpaș – reconstrucție pod și ridicare restricții de viteză;
- Podeț km 33+203 Apoldu de Sus – Săliște – reconstrucție podeț și ridicare restricții de viteză;
- Buzău – Buzău Sud – Cilibia – Făurei (firul II) – 38,6 km pentru circulația trenurilor cu 120 km/oră (înlocuire la rând a elementelor suprastructurii căii, reparații la 12 treceri la nivel, reparații terasament poduri km 161+913 și 166 +208);
- 43 de treceri la nivel modernizate și puse în funcțiune;
- pod km 99+523, linia CF 101 București – Pitești Linia I, între stațiile Golești și Pitești;
- pod km 41+719, Ilva Mică – Feldru.
Peste 240 km reparați din fonduri proprii ale CFR SA
Tot în anul 2022, au fost reparați din fonduri proprii ale CFR SA 242,942 km de cale ferată. Au fost ridicate 411 restricții de viteză, dintre care:
Pe linia CF 100
- fir I Coțofeni – Răcari, km 270+700/271+900 cu RV de 70 km/oră, s-a ridicat la viteza de 120 km/oră;
- fir II Coțofeni – Răcari, km 278+350/278+700 cu RV de 70 km/oră, s-a ridicat la viteza de 120 km/oră;
- fir II Răcari – Filiași, km 280+300/282+200 cu RV de 70 km/oră, s-a ridicat la viteza de 120 km/oră.
Pe linia CF 500, fir I Mircești – Muncel, km 361+735 / 374+717, cu RV de 30 km/oră a fost ridicată la viteza de 120 km/oră.
Pe linia CF 600, fir I Vaslui – Bălteni, km 344+000/347+000, cu RV de 50 km/oră a fost ridicată la viteza de 100 km/oră.
Pe linia CF 700, fir I Traian Sat – Lacu Sărat, km 207+000/217+800, cu RV de 30 km/oră a fost ridicată la viteza de 100 km/oră.
Nu ne rămâne decât ca în acest an să așteptăm marile inaugurări la calea ferată, când și dacă ele se vor și produce efectiv.