Din peste 100 de proiecte de investiții publice ce vor fi prioritizate de Ministerul Transporturilor în proiectul legii bugetului de stat pe anul 2024, doar 15 sunt proiecte de cale ferată și metrou. Iar dintre acestea multe sunt puse doar ”să iasă la număr”, fiind vorba de proiecte deja finalizate de mulți ani, dar care nu s-au închis financiar. Altele sunt puse pe listă chiar dacă punerea lor în funcțiune este preconizată a avea loc peste mai bine de zece ani.
Guvernul a discutat în ședința de joi un Memorandum care include lista proiectelor de investiţii publice care vor fi prioritizate în proiectul legii bugetului de stat pe anul viitor.
În procesul de prioritizare, nouă ordonatori principali de credite (ministere) au transmis informații cu privire la 221 de proiecte de investiții publice semnificative, cu o valoare actualizată totală de 319.783.446 mii lei și un rest de finanțat pentru finalizare de 208.338.195 mii lei. Dintre acestea, 62 sunt proiecte deja finalizate (stadiul fizic 100%), însă nu sunt închise financiar, fiind necesare plăți pentru sentințe civile, certificate finale, asistență juridică, audit, litigii, exproprieri etc. Sumele alocate vor fi alocate la momentul emiterii hotărârilor judecătorești/deciziilor finale/finalizării dosarelor privind exproprierile. Alte proiecte sunt la stadii de finalizare de peste 99%. În Anexa 1 la Memorandum sunt prezentate 159 de proiecte de investiții, cu o valoare cumulată de 279.478.004 mii lei și cu un rest de finanțat în vederea finalizării de 202.629.543 mii lei.
Doar 15 proiecte de cale ferată și metrou, din cele 108 ale Ministerului Transporturilor
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii se situează pe primul loc, cu un număr de 108 proiecte de investiții aflate în diferite stadii de implementare, având o valoare actualizată totală de 251.591.859 mii lei și un rest de finanțat până la finalizare de 180.356.985 mii lei. Din cele 108 proiecte, doar 12 sunt de cale ferată și trei de metrou.
Club Feroviar vi le prezintă în continuare:
Nr.crt. | Proiect | Valoare | Stadiu fizic | Rest de finanțat | Termen punere în funcțiune |
1 | Reabilitarea liniei de de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a Coridorului IV Pan-European, pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h, secțiunea Sighișoara-Coşlariu | 4.817.771 | 99,86% | 1.866.879 | 2023 |
2 | Reabilitarea liniei de c.f. Brașov-Simeria, componentă a Coridorului IV Pan – European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, secțiunea Coșlariu – Simeria | 3.415.247 | 99,83% | 400.325 | 2023 |
3 | Lucrări în stațiile c.f. Fetești și
Ciulnița, de pe linia de cale ferată București-Constanța |
394.075 | 0,00% | 174.412 | 2024 |
4 | Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor
|
9.493.358 | 0,00% | 8.900.099 | 2026 |
5 | Modernizarea liniei feroviare
Caransebeș-Timișoara-Arad |
8.782.157 | 0,00% | 8.234.920 | 2026 |
6 | Modernizarea linie CF Bucureşti
Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră-Lotul 1: Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod, peste râul Argeş între Vidra şi Comana
|
655.187 | 67,06% | 365.833 | 2023 |
7 | Reabilitarea liniei de c.f. Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Paneuropean pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Secțiunea Frontieră-Curtici-Arad-Km 614 (tronsonul 1) | 1.556.121 | 99,00% | 268.461 | 2023 |
8 | Reabilitarea liniei CF Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: Km 614-Gurasada şi Tronsonul 3:
Gurasada-Simeria |
11.171.419 | 76,69% | 1.896.441 | 2025 |
9 | Reabilitarea liniei de cale ferată
Braşov-Simeria, componentă a Coridorului Rin-Dunăre, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, tronsonul Braşov – Sighişoara |
1.004.515 | 18,65% | 7.292.954 | 2024 |
10 | Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Pantelimon | 9.161.319 | 33,00% | 6.049.062 | 2030 |
11 | Modernizarea instalațiilor pe
Magistralele 1, 2, 3 și Tronsonul de Legatură |
1.538.459 | 37,00% | 964.267 | 2027 |
12 | Măsura ISPA 2000/RO/16/P/PT/007, Reabilitarea liniei CF Câmpina-Predeal | 1.829.816 | 99,50% | 1.400 | 2023 |
13 | Legătura rețelei de metrou cu
Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni)
|
6.433.979 | 0,00% | 5.230.882 | 2027 |
14 | Electrificare linie de cale ferată
Doaga-Tecuci-Barboși, inclusiv dispecer feroviar Galați |
340.508 | 83,00% | 61.183 | 2028 |
15 | Linie nouă de cale ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea
|
2.077.510 | 3,00% | 1.611.963 | 2035 |
Proiecte puse pe listă ”să iasă la număr”
Nu toate cele 15 proiecte puse pe listă sunt cu adevărat prioritare pentru Guvernul condus de Marcel Ciolacu și pentru Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. Câteva dintre ele au fost puse pe listă doar pentru ca aceasta să pară mai stufoasă.
De exemplu, reabilitarea liniei de cale ferată Câmpina-Predeal a fost finalizată în urmă cu mai bine de 15 ani și cu toate acestea figurează pe lista de priorități. Apoi, la electrificarea liniei Doaga-Tecuci-Barboși se ”lucrează” (mai mult pe hârtie decât pe teren) de vreo trei decenii, iar termenul estimat de finalizare este 2028.
Ce să mai spunem de linia ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea, începută acum mai bine de 30 de ani, la care șantierul a fost abandonat, iar lucrările executate s-au degradat deja? Oricum, Guvernul a împins termenul de finalizare în 2035, pentru a nu avea bătăi de cap. Cel mai probabil, el va fi împins din nou în anii viitori.
O altă observație care trebuie făcută este că termenele de punere în funcțiune prezentate în tabelul de la Guvern nu corespund întotdeauna cu cele avansate recent de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Același lucru este valabil și în ceea ce privește stadiile fizice de execuție ale unor proiecte – unele sunt mult mai reduse decât în realitate.
În rest, rămâne de văzut dacă noile termene asumate de Executiv vor fi și respectate.