11 filiale ale unor companii mondiale, amendate în Brazilia pentru împărțirea pieței

Autoritatea pentru Competiție a Braziliei a amendat, luni, 11 filiale ale unor companii de calibru mondial pentru înțelegeri în afara legii privind licitații derulate în perioada 1999 – 2013 privind proiecte de linii de metrou și trenuri suburbane în această țară.

Amenzile aplicate filialelor din Brazilia a celor 11 companii, printre care Bombardier, Alstom, Siemens, CAF sau Mitsui se ridică la 535 milioane reali. Din aceasta 515 milioane reali este amenda aplicată companiilor și 190,5 milioane reali e cea dată managerilor acesteia. Amenzile totalizează echivalentul a 140 milioane de dolari.

Licitațiile, în număr de 23,  s-au derulat în perioada 1999 – 2013 în patru state braziliene, au spus oficiali ai conducerii CADE, autoritatea de concurență. Aceasta a spus că obiectivul firmelor amendate ar fi fost “împărțirea pieței, stabilirea prețurilor, ajustarea condițiilor, avantajele și modalitățile de participare a companiilor la licitații”.

Pe lângă amenzi, firmelor le-au fost aplicate sancțiuni complementare. Filialelor Bombardier și Alstom li s-a interzis să primească subvenții publice sau scutiri de taxe pe o perioadă de cinci ani, iar celei de-a doua firme i s-a interzis să participe la licitațiile din această țară în aceeași perioadă.

Siemens, de asemenea membru al cartelului, a evitat pedeapsa după semnarea unui acord de clemență cu autoritățile braziliene. Amenzile ar putea face obiectul unei căi de atac. Alstom Brazilia a declarat că va “examina în timp util prevederile legale” care îi sunt deschise. Bombardier a spus că “a cooperat pe deplin cu anchetatorii și ar continua să facă acest lucru”.

Ancheta privește activități începute acum 20 de ani când legislația în domeniul competiție era mai relaxată la nivel mondial. Autoritățile din țările lumii puneau mai puțin preț pe piața liberă și competiție și mai mult preț pe creștere economică și dezvoltare. De atunci și până acum s-a schimbat inclusiv structura companiilor sancționate și dincolo de reorganizările la nivelul managementului companiilor au apărut modificări ale domeniilor în care sunt active companiile.

Din cauza crizei în care se zbătea acum 15 ani, Alstom și-a vândut afacerile în domeniul construcțiilor navale și transmisiilor electrice. În 2015 Alstom a mai vândut o bucată, anume divizia sa de putere către americanii de la General Electric, rămânând activă doar în sectorul transporturilor feroviare.

Mai recent, autoritățile de competiție europene au interzis companiilor Alstom și Siemens o fuziune care ar fi urmat să se soldeze cu apariția unui gigant mondial Siemens Alstom. Acesta ar fi urmat să țină piept competitiției din ce în ce mai acerbe și deseori incorecte venite din partea companiilor chineze. Autoritățile de competiție ale UE au respins însă înțelegerea.

Dacă pe partea de competiție autoritățile de profil din țările lumii își iau în serios misiunea, pe partea de licitații și de acces la contractele de achiziție publică eficiența controlului și a măsurilor impuse este mai slabă.