Proiectul ”100 de tramvaie pentru Bucuresti” continua

bucuresti_tramvai_img_0591După mulți ani de așteptări și cu proiecte amânate, autoritățile de la București au decis că este nevoie de modernizarea parcului de tramvaie din capitală. Potrivit unui proiect inițiat de către Regia Autonomă de Transport București (RATB), capitala României ar putea beneficia de 100 de tramvaie noi.

Update 19 decembrie:

Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat achiziționarea tramvaielor, ținând cont și de prevederile Master Planul General de Transport al României. Proiectul se va derula pe o perioadă de patru ani, începând cu 2017.

Prin urmare, RATB va achizitiona un număr de 90 de tramvaie de mărime medie din gama 36 m, cu minim 5 uși duble și alte 10 tramvaie bisens cu două cabine din gama 27 m, cu minim 4 uși duble. Toate cele 100 de tramvaie noi vor avea podea coborâtă.

”Finanțarea achiziției se va asigura din bugetul Municipiului București, iar procedura de achiziție publică va fi supusă prevederilor legislației în vigoare. Sumele necesare achiziției se vor cuprinde corespunzător în bugetele anuale ale Municipiului București”, se arată în hotărârea adoptată de către Consiliul General al Municipiului București.

Potrivit proiectului inițiat de către RATB, prețul ofertei pe care o vor transmite producătorii de material rulant va fi total și va include integral toate componentele și serviciile auxiliare necesare pentru întreținerea și exploatarea parcului de tramvaie care fac obiectul specificației tehnice până la încheierea perioadei de garanție.

Potrivit proiectului inițiat de către RATB, prețul ofertei pe care o vor transmite producătorii de material rulant va fi total și va include integral toate componentele și serviciile auxiliare necesare pentru întreținerea și exploatarea parcului de tramvaie care fac obiectul specificației tehnice până la încheierea perioadei de garanție.

Transportul urban pe șină rămâne unul dintre cele mai ofertante segmente din piața românească de transport feroviar. România beneficiază de o rețea de transport pe șină bine proporționată, cu un număr de 13 orașe ce dețin o rețea de transport cu tramvaiul, precum și o rețea de transport cu metroul în București.
O mare parte din aceste orașe derulează proiecte de modernizare a căii de rulare, multe dintre ele obținând fonduri nerambursabile prin intermediul Programului Operațional Regional (POR) Axa 1 – Sprijin pentru dezvoltarea durabilă a orașelor.

Municipiul București este cel mai mare oraș al României, cu peste 2 milioane de locuitori. Orașul beneficiază de cea mai mare rețea de transport cu tramvaiul, 143 km cale dublă, rețeaua fiind administrată de către RATB. În prezent, în București sunt operaționale 24 de linii de tramvai iar Bucur LF (Bucur Low Floor), cu 60% podea coborâtă, este singurul tramvai modernizat la URAC, uzina de reparații a RATB.
Municipiul București beneficiază și de o rețea light rail însă pentru aceasta este nevoie urgentă de achiziție de material rulant nou.
În 2015, parcul de tramvaie al RATB însuma 483 de vehicule dintre care 279 în circulație, restul fiind într-o stare avansată de uzură. Majoritatea tramvaielor din totalul de 483 de vehicule au durata de viață depășită, unele având peste 40 de ani de circulație.
În ceea ce privește calea de rulare, mai mult de jumătate din cei 143 km de rețea sunt modernizați, alături de patru depouri, toate acestea printr-un împrumut contract în 2001 de la Banca Europeană pentru Investiții (BEI).

La momentul actual, la capitolul modernizări, oraşele României ar putea fi împărţite în trei categorii: proiecte concretizate (Oradea, Cluj-Napoca, Bucureşti, Timişoara, Arad), în curs de dezvoltare (Iaşi, Botoşani) şi aproape abandonate (Galaţi, Brăila, Ploieşti şi Craiova). Piaţa locală a atras atenţia producătorilor de material rulant de mai mult timp, dar aceştia încă se străduiesc să identifice o modalitate prin care să poată comercializa şi aici tramvaiele pe care le fabrică.