marți, aprilie 16, 2024
spot_img

Gabriela Firea, atac furibund cu acuzații nefondate la adresa lui Nicușor Dan și a Astra Vagoane

Gabriela Firea, ministru al Familiei și fost primar general, a lansat luni un atac furibund cu acuzații nefondate la adresa succesorului său, Nicușor Dan, și a companiei Astra Vagoane Călători Arad, care livrează cele 100 de tramvaie noi pentru București. Acuzațiile lansate de fostul edil pot fi justificate doar prin faptul că ea a insistat în timpul mandatului său la Primărie să atribuie contractul de tramvaie către turcii de la Durmazlar. Club Feroviar demontează afirmațiile Gabrielei Firea. Cu argumente.

Într-o postare de pe contul său de Facebook, fostul primar general Gabriela Firea îl acuză pe Nicușor Dan de comiterea unor ”fapte extrem de grave, cu iz penal și de competența instituțiilor pricepute în cercetări”.

Ea se referă la faptul că tramvaiele pe care Primăria Capitalei le-a cumpărat de la uzina Astra Vagoane Călători Arad au motoare Siemens de doar 100 kW în loc de 120 kW. „Noile tramvaie nu circulă încă prin București pentru că producătorul a folosit alte piese față de cele prezentate în oferta câștigătoare. În plus, tramvaiul nu poate fi scos pe șine pentru că nu are certificat de omologare tocmai pentru că detalii tehnice importante sunt diferite de cele prezentate în licitație. Și totuși, primarul general face presiuni enorme asupra comisiei de recepție pentru a le accepta. Tramvaiele ajunse în probe la București au alte motoare, cu o putere mai mică, față de cele prezentate în oferta trimisă Primăriei Capitalei în timpul licitației. Mai exact, motorul nu dezvoltă 120 kW, ci doar 100 kW. Piesa are un alt producător și, evident, un alt preț, mai mare decât cel declarat la licitație. Un fleac! Aceeași problemă a fost constatată de specialiști în cazul boghiului și a sistemului de acționare. Aceste piese extrem de importante și costisitoare diferă față de cele prezentate în oferta câștigătoare. Întrebarea este dacă având aceste piese ar fi obținut același punctaj în timpul licitației”, a scris Gabriela Firea pe rețeaua de socializare.

Cele 100 de tramvaie noi pentru București au motoare mai performante decât cele ofertate

100 de tramvaie noi pentru București primul tramvai Astra la București”Problema” motoarelor de 100 kW a fost adusă în spațiul public de Economedia la finele lunii trecute, dar a fost lămurită imediat de producătorul arădean: „Referitor la motoarele care echipează tramvaiele de la București, Astra a depus o ofertă cu cinci ani în urmă, în care este specificată puterea de 120kW/motor. În perioada care s-a scurs de la depunerea ofertei, au apărut motoare mai performante, mai fiabile și mai economice din punct de vedere al consumului de energie, așa că am decis înlocuirea motorului ofertat cu un motor Siemens-Germania care dezvoltă o putere cuprinsă între 100-150 kW, superior celui ofertat inițial, fapt confirmat și de singurul Organism de Omologare și Certificare din România. Menționăm că în documentele de licitație nu a fost cerută o putere a motorului, aceasta fiind de competența fabricantului”.

Acționarul majoritar al Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, a explicat și el, pentru publicația Mainnews, cum stau lucrurile: „Pentru acest tramvai avem două tipuri de boghiuri. Un boghiu cu motoare austriece de 120 KW și un boghiu cu motoare Siemens asincrone, care are o plajă de putere între 100 și 151 KW. Siemens a creat această plajă pentru ca atunci când tramvaiul nu are nevoie de putere mare să aibă un consum mai mic de energie. Boghiul și motoarele sunt omologate. Dacă nici Siemens nu știe să calculeze puterea, atunci cine știe?”.

La Augsburg, Siemens a livrat tramvaie mai lungi cu același motor folosit de Astra

100 de tramvaie noi pentru BucureștiÎn plus, în orașul german Augsburg, Siemens a livrat tramvaie mult mai lungi decât cele din București, formate din șapte module, care sunt propulsate de același tip de motoare precum cele aduse la București.

Tramvaiele respective sunt echipate cu câte șase motoare a 100 kW fiecare, așa cum lesne se poate vedea din specificațiile tehnice. Tramvaiele Siemens pentru Augsburg au șapte module și o lungime totală de aproape 42 de metri, în timp ce vehiculele produse la Arad pentru București au doar patru module și o lungime de 36 de metri.

Marea frustrare a Gabrielei Firea: nu s-au cumpărat tramvaie turcești

Dar să vedem ce o ”mână în luptă” pe Gabriela Firea atunci când, periodic, lansează astfel de atacuri la adresa lui Nicușor Dan și a lui Valer Blidar.

În ceea ce-l privește pe primul, motivul este clar: frustrarea Gabrielei Firea că a pierdut alegerile din toamna lui 2020 pentru Primăria Capitalei. La acel moment, ea a strigat ca din gură de șarpe că alegerile au fost fraudate, lucru care nu a fost confirmat de nicio instituție abilitată a statului român.

În ceea ce-l privește pe patronul Astra Vagoane Călători, motivele atacurilor furibunde ale fostului primar nu mai sunt de natură emoțională, ca în cazul ”săgeților” aruncate înspre Nicușor Dan, ci materiale. În mandatul Gabrielei Firea, Primăria Capitalei a făcut tot posibilul ca licitația pentru cele 100 de tramvaie noi pentru București să fie câștigată de turcii de la Durmazlar, așa cum a dezvăluit la vremea respectivă Club Feroviar. În cele din urmă, atât Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), cât și Curtea de Apel București au dat drept câștigător al procedurii de achiziție compania românească Astra Vagoane Călători Arad.

Gabriela Firea a atacat atât uzina arădeadă, cât și pe patronul acesteia, Valer Blidar, cu orice ocazie i s-a ivit, atât din poziția de primar general, cât și ulterior. Atacurile au curs și pe Facebook, și în emisiuni la televiziuni ”prietene”, cum ar fi Antena 3.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole