Tunelul Helsinki-Tallinn, estimat la 16 miliarde de euro

Costurile estimative ale tunelului feroviar propus pentru ruta Helsinki-Tallinn se ridica la 16 miliarde de euro, iar lucrarile de constructie vor dura 15 ani, conform celui mai recent raport publicat luna aceasta. Raportul a fost prezentat in cadrul unei conferinte la care au participat Prim-ministrul estonian, Jüri Ratas, Ambasadorul finlandez pentru Relatii in Marea Baltica, Erja Tikka, alaturi de ministrii de transport din ambele tari si primarii oraselor Helsinki si Tallinn.
Conform studiului, costul proiectului, care include o linie cu ecartament standard, terminale si statii, este estimat la o valoare totala cuprinsa intre 13 si 20 de miliarde de euro. Suma include constructia tunelurilor, doua insule artificiale, costurile de planificare, statiile, terminalele si depourile, dar fara a lua in calcul materialul rulant. Raportul final FinEst Link identifica un sistem de tunel cu doua tuneluri simple si un tunel de servicii cu pasaje de trecere. In statii, se vor construi linii speciale pentru trenurile de marfa care le tranziteaza. Intretinerea tunelului se va face pe timp de noapte.
Dupa faza de planificare, constructia si excavarea tunelului ar putea incepe in 2025, iar serviciul comercial ar putea fi inaugurat in 2040.
Noul proiect va reduce timpul de calatorie intre cele doua orase de la 2 ore la 30 de minute si va asigura serviciile de transport pentru 12.5 milioane de calatori si 4 milioane de tone de marfa pe an pana in 2050.
Incepand cu 2016, 1,3 milioane de euro au fost alocati pentru analiza proiectului si elaborara rapoartelor.
Conform studiului de fezabilitate FinEst Link, tunelul feroviar va ajuta la dezvoltarea unei regiuni metropolitane intre cele doua orase cu trei milioane de locuitori in care cetatenii, marfurile si serviciile se vor putea deplasa cu usurinta.
Tunelul Helsinki-Tallinn va permite naveta zilnica de-a lungul Golfului Finlandei si va lega reteaua feroviara din Europa Centrala via Finlanda de zona arctica. Studiul de fezabilitate include o linie conventionala atat pentru pasageri, cat si pentru marfa si legatura cu sistemele de transport din ambele tari.
„Din punct de vedere al unei mai bune integrari a celor doua orase si al dezvoltarii regionale, tunelul ar aduce beneficii majore. Finlanda are o structura geografica asemanatoare unei insule, iar tunelul ar crea o legatura cu reteaua feroviara din Europa Centrala”, a declarat Directorul de Proiect al FinEst Link, Kari Ruohonen.