Rusia finanteaza cu 1 miliard de euro un proiect de electrificare in Iran

O banca din Rusia va acorda suma de un miliard de euro pentru electrificarea unei rute feroviare, in lungime de 500 kilometri, situata in nordul Iran-ului. Declaratia a fost facuta de catre directorul regionalei nordice a Cailor Ferate Iraniene, Yusef Gheranpasha, citat de catre agentia nationala IRNA.

Suma de un miliard de euro va fi astfel utilizata pentru electrificarea liniei dintre orasele Garmsar si Gorgan. „Datorita semnarii acestui acord, proiectul va fi in curand implementat urmand ca linia sa fie operationala peste trei ani”, a precizat Gheranpasha fara a face cunoscut si numele bancii ruse.

Imprumutul acordat este legat de acordul semnat in noiembrie 2015, intre Rusia si Iran, pentru electrificarea liniei Garmsar – Inche Burun. Linia de cale ferata va avea extensii si in Turkmenistan si  Kazahstan, facand in acest fel conexiunea intre Asia Centrala si statele Golfului Persic.

Precizam ca, in prezent, linia Tabriz-Jolfa, situata in nord-vestul Iran-ului este singura linie operationala de cale ferata electrificata.

Reprezentantii Cailor Ferate Ruse (RZD) au precizat faptul ca vor demara lucrarile de electrificare in 2018. Contractul semnat in noiembrie 2015 acopera proiectarea, finantarea materialelor si a echipamentului de electrificare, precum si construirea unui numar de 32 de statii de cale ferata, 95 de tunele feroviare si sapte substatii de tractiune. Rusia va finanta acest proiect, acesta fiind cuprins in linia de credit in valoare de cinci miliarde de dolari destinata proiectelor de infrastructura feroviara in Iran. Pe langa cele cinci miliarde de dolari, creditorul de stat rus Vnesheconombank va acorda Republicii Iran inca un imprumut de export in valoare de doua miliarde de euro.

Vestea a aparut pe fondul anuntului facut de Banca Mondiala, anunt potrivit cauira aceasta nu intentioneaza in prezent sa finanteze proiecte in Iran.
„Nu intentionam sa finantam proiecte in Iran chiar acum”, a declarat, sub anonimat, un purtator de cuvant al Bancii Mondiale, citat de Reuters.
Rusia a anuntat, de asemenea, disponibilitatea de a electrifica ruta feroviara, de 600 de kilometri, intre capiatala Teheran si orasul Tabriz, din nord-vest. Proiectul de electrificare a acestei linii este si in atentia Germaniei si a Italiei.

In luna iulie, cel mai mare producator rus de locomotive si echipamente feroviare,  Transmashholding, a semnat o tranzactie de 2,5 miliarde de euro cu IDRO Group din Teheran pentru fabricarea in comun a materialului rulant in Iran.

Transmashholding va detine o participatie de 80% in acest joint-venture, preluand compania Wagon Pars, din Iran, pentru a produce vagoane de cale ferata in tara.

Tot in luna iulie, Iran a semnat o alta tranzactie, in valoare de 1,2 miliarde de euro, cu compania italiana de cai ferate Ferrovie dello Stato (FS) pentru a construi o cale ferata de mare viteza intre orasele centrale Arak si Qom.

Catre finalul lunii iulie, compania franceza Alstom a semnat un acord comun pentru fabricarea vagoanelor de metrou in Iran.

Banca de export-import din China (EXIM) a semnat de asemenea un acord de 1,5 miliarde de dolari pentru finatarea electrificarii unei linii feroviare de mare viteza intre Teheran si Mashhad.

Proiectele fac parte dintr-un plan de investitii, lansat de catre Iran, in valoare de 25 de miliarde de dolari pentru urmatorii zece ani in vederea modernizarea si extinderii retelei feroviare a tarii.

In conformitate cu acest plan, Iran incearca sa extinda reteaua nationala de cale ferata aproape de 25.000 kilometri pana in 2025, in prezent aceasta  avand mai putin de 15.000 kilometri lungime.

Putem concluziona ca inca de anul trecut,  dupa ridicarea sanctiunilor economice impuse statului Iran, prezenta marilor grupuri industriale si unor importante companii europene de cale ferata este din ce in ce mai puternica, reducand astfel izolarea economica a Iran-ului.

Alte stiri