„Orient-Express” – Trenul legendă al Europei. Volumul II + Volumul I

Pachet Vol. I + II

 

 

 

Preţ: 144,90 lei + taxe postale
Autor: Ilie Popescu
Anul apariţiei: 2017


Cum sa retraiesti o legenda

vienaTrenul «Orient-Express» a fost, fara indoiala, cel mai celebru si cel mai romantic dintre toate trenurile si desi apartine astazi doar turismului nostalgic, ecourile sale nu s-au stins inca. Scriitori, muzicieni, pictori si cineasti s-au inspirat si continua sa se inspire din istoria acestui tren legenda al Europei. Datorita vitezelor mari de circulatie a fost denumit «Blitz Zug»(«Tren Fulger»), al rolului de legatura dintre Occident si Orient, «Le Grand Express d’Orient» si «Valigia dei Balcani»(«Trenul postal al Balcanilor») si al luxului oferit, «Konig der Zuge» («Regele trenurilor») si «Le train de reve» («Trenul de vis»).

Desi i-au fost dedicate numeroase carti, parcursul sau prin Romania a fost tratat, pana acum, destul de sumar, si este meritul istoricului feroviar Ilie Popescu de a aduce in fata publicului larg, in doua volume, multe date inedite legate de eforturile statului roman de a mentine si dezvolta in reteaua CFR acest tren cat si a alte ramuri noi. Daca in perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul «Orient-Express» a circulat doar pe relatia Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timisoara-Varciorova-Craiova-Pitesti-Bucuresti Nord-Bucuresti Filaret-Giurgiu-Smarda Port, de la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Serbia si Bulgaria, aveau sa existe doua ramuri concurente. Pentru a atrage traficul international, statul roman, in paralel cu realizarea legaturii feroviare Bucuresti Nord-Constanta Port (finalizata prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunarene «Carol I» de pe relatia Fetesti-Cernavoda) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanta si a infiintat Serviciul Maritim Roman (S.M.R.) ale carui vapoare («lebedele albe ale Bosforului»), cele mai elegante din Marea Neagra, conduceau calatorii trenurilor de lux, pe relatia Constanta Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur. La initiativa Directiunii Generale CFR, statia Constanta Port avea sa devina statia finala, pentru parcursul romanesc, nu numai pentru trenul «Orient-Express» ci si pentru alte trenuri de lux prestigioase precum «London/Ostende-Constantza-Constantinople Express»(inaugurat la 12 noiembrie 1895) si «Berlin-Lemberg-Constantza»(inaugurat la 1 mai 1899).

Circulatia prin Romania a trenului «Orient-Express» a continuat si in perioada interbelica, iar din anul 1938, s-au achizitionat doua motonave moderne, «Transilvania» si «Basarabia». Nu putem sa nu ne gandim astazi cat de mult ar fi putut castiga turismul romanesc daca aceasta veche traditie ar fi fost reluata, dupa 1990, prin crearea liniei de mare viteza Curtici-Brasov-Bucuresti-Constanta si prin dotarea cu una-doua motonave si apoi chiar cu un «cruiseferrie» care sa preia nu numai turistii ci si masinile lor.

Recomand noua carte «Orient-Express-trenul legenda al Europei» atat publicului larg, cat mai ales tuturor celor indragostiti, ca si mine, de calea ferata.

belgrad

Valoarea documentaristica a cartii nu diminueaza catusi de putin emotia pe care o simti rasfoind-o si citind marturii de-a dreptul fascinante, cum este cea a unui insotitor de tren, consemnata in 1934: “Douazeci de ani de Orient-Express pretuiesc mai mult, pentru cunoasterea naturii umane, decat 300 de volume de psihologie”.

 

oe1 oe2