Noua lege PPP ar putea intra in functiune pana la 1 octombrie

Prin definitivarea sectorului parteneriatului public-privat se are in vedere atat atenuarea presiunii imediate asupra finantelor publice prin realizarea unor proiecte de investitii publice necesare, intr-o prima etapa exclusiv cu finantare privata, cat si cresterea eficientei serviciilor publice ca urmare a valorificarii expertizei din sectorul privat.

Ilan Laufer, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat din Romania, a precizat, la 31 august, ca noua lege a parteneriatului public-privat ar putea fi in functiune pana la data de 1 octombrie.

„PPP este in Romania ceva extrem de atractiv pentru piata privata. Este o investitie sigura. Cei care vor intra in parteneriat public-privat cred ca vor face un profit rezonabil fara sa-si asume un risc major. Pana pe 1 octombrie ne dorim sa intre deja in functionare noua lege a parteneriatului public-privat”, a precizat ministrul Laufer.

In ultimii douazeci de ani, in Uniunea Europeana, aceasta forma de cooperare numita generic parteneriat public-privat a fost utilizata in multe domenii cum ar fi sectorul transporturilor, mediului si in construirea de infrastructuri publice.

 

Noutati in normele de aplicare

Una din noutatile cuprinse in noua lege PPP consta in faptul ca a fost clarificat domeniul de aplicare al legii, care va include doar acele proiecte pentru care din studiul de prefezabilitate aferent rezulta ca veniturile din opera proiectului – asadar veniturile din care partenerul privat isi va recupera investitia si va obtine profit – vor fi asigurate majoritar prin plati efectuate de partenerul public.

Proiectele in care cea mai mare parte a veniturilor provin din tarifele colectate de la utilizatorii bunului sau serviciului vor fi supuse reglementarii concesiunii. In aceste conditii, un proiect de parteneriat public-privat nu poate fi initiat decat in baza unui studiu de prefezabilitate ce va analiza o serie de elemente preponderent de ordin economic, respectiv suportabilitatea tarifelor, posibilitatile de distribuire a riscurilor intre parteneri, relatia obligatiilor asumate de partenerul public cu datoria publica, posibilitatile de finantare precum si eficienta economica. Acest studiu de prefezabilitate va fi aprobat de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura din cadrul guvernului Romaniei.

Viitoarea lege a parteneriatelor public-private va diferentia proiectele care se pot implementa pe plan local de cele de anvergura, care au nevoie,intr-adevar, de aprobarea Guvernului.

Atribuirea contractului se va face exclusiv prin proceduri transparente si competitive, respectiv licitatie deschisă, licitatie restransa si dialog competitiv, indiferent de valoarea contractului. Documentatia de atribuire va fi publicata in SEAP (portalul oficial de licitatii publice), iar in cazul proiectelor cu o valoare mai mare de 5 milioane euro publicarea se va face si în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Noua legislatie aduce, astfel, imbunatatiri importante pentru ca permite atat realizarea unei game mai largi de proiecte, cat si o contributie financiara semnificativa din partea partenerilor publici ceea ce va face ca investitorii privati si finantatorii sa fie mult mai interesati sa participe in aceste proiecte.

Noua Lege PPP reglementeaza etapele de derulare a unui proiect public prin mecanismul parteneriatului public-privat in deplina consonanta cu principiile evidentiate de catre  Uniunea Europeana. Astfel, potrivit proiectului actului normativ, pentru a se putea proceda la incheierea unui contract de parteneriat public-privat este necesar sa se parcurga patru etape semnificative precum

  • pregatirea studiului de fundamentare de catre partenerul public,
  • initierea procedurii de analizare a proiectului de catre institutiile publice implicate,
  • adoptarea, de catre Guvern, a memorandumului avand ca obiect decizia de realizare a proiectului respectiv in regim de parteneriat public-privat si
  • parcurgerea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat

La nivel european, concesiunea si parteneriatele public-private au fost si sunt folosite intens pentru realizarea unei game foarte largi de proiecte de interes public in domenii care se intind de la infrastructura de transport rutier, aeroporturi, cai ferate la transport public urban, asta doar in sfera transporturilor.  Valoarea cumulata a proiectelor de tip parteneriat public-privat realizate in Uniunea Europeana intre anii 2000 si 2015 a fost de 270 miliarde Euro, potrivit datelor Comisiei Europene.

Exemple pentru implementarea parteneriatelor public-private in proiecte de infrastructura feroviara se regasesc in state precum

  • Belgia cu trei astfel de PPP-uri (proiectul Diabolo – conexiunea intre Bruxelles si Aeroport din oras, Tunelul feroviar Liefkenshoek si Brussels Regional Express – reteaua de transport feroviar regional din capitala)
  • Cehia (AirCon – conexiunea feroviara intre centrul capitalei Praga si aeroport)
  • Franta (linia de mare viteza Sud Europe Atlantique care face legatura intre orasele Tours si Bordeaux)
  • Suedia (Arlanda Express- linia feroviara care face legatura intre Aeroportul Arlanda si gara centrala din Stockholm)
  • Danemarca – Öresund Fixed Link – cale ferata transfrontaliera intre Danemarca si Suedia
  • Italia (modernizarea liniilor de metrou din Napoli si construirea unor linii noi de metrou in Brescia si Monza)
  • Marea Britanie (Channel Tunnel Rail Link)
  • Olanda (linia de mare viteza HSL Zuid, linia de mare viteza Schiphol – Antwerp, construita intre Amsterdam si granita cu Belgia)
  • Spania (linia de mare viteza Albacete-Alicante)
  • Tunelul feroviar Brenner (conexiune intre Austria, Elvetia si Italia)
  • Portugalia – Metro do Porto, de fapt o linie light rail care face legatura intre centrul orasului Porto si suburbiile sale
  • Polonia (linie light rail intre Varsovia si Lódź, construirea unor linii de mare viteza intre orasele Bytom si Pyrzowice, Toruń si Bydgoszcz)
  • Rusia (linia Light Rail Express in Sankt Petersburg)

 

de Elena Ilie

Foto: trenul Arlanda Express, construit de catre Alstom

Abonați-vă la Newsletter, accesând link-ul http://clubferoviar.ro/abonare-newsletter/  sau urmăriți-ne pe pagina de Facebook, https://www.facebook.com/clubferoviar/,  pentru a fi la curent cu cele mai noi stiri si anunțuri de angajare din sectorul feroviar din România.

Alte stiri