„Nivelul de implementare a ERTMS in Europa este scazut”

„Pana in prezent, nivelul de implementare a ERTMS este scazut si inegal, in ciuda faptului ca sistemul ERTMS de imbunatatire a interoperabilitatii nu este pus sub semnul intrebarii de catre sectorul feroviar. Administratorii de infrastructura si companiile feroviare sunt sceptice sa investeasca din cauza costurilor implicate si a lipsei unei activitati economice individuale pentru multe dintre ele”, se specifica intr-un raport al Curtii de Conturi Europene.
Conform raportului „Sistemul unic de management al traficului feroviar european: va deveni vreodata alegerea politica realitate?”, finantarea UE poate acoperi doar o cantitate limitata din costurile totale de implementare. „Acest lucru genereaza riscuri nu numai in privinta atingerii obiectivelor de implementare stabilite pentru 2030 si a celor de investitii, dar si a realizarii spatiului unic feroviar, care este un obiectiv major al Comisiei. De asemenea, efecte negative pot fi resimtite si in privinta competitivitatii transportului feroviar comparativ cu transportul rutier”.
Raportul mentioneaza ca in ciuda deciziilor politice strategice de a implementa un sistem de semnalizare unic in UE, nu exista o estimare a costurilor pentru a stabili finantarea necesara si sursele acesteia. Astfel, „nivelul de implementare a ERMS in Europa este scazut. In ciuda Planului de Implementare European, exista in continuare provocari majore care impiedica implementarea cu succes a acestui sistem”.
Conform bugetului UE pe 2007-2013, 1,2 miliarde de euro au fost alocate implementarii ERTMS, din care 645 de milioane de euro au fost acordate in cadrul Programului pentru Reteaua Trans-Europeana de Transport (TEN-T) si 570 de milioane de euro din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala si Fondul de Coeziune.
In cadrul bugetului din 2014-2020, totalul estimat este de 2,7 miliarde de euro, din care 850 de milioane de euro in cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei si 1,9 miliarde de euro din Fondurile Structurale si de Investitii Europene. „Pentru a avea garantia implementarii interoperabile a ERTMS in Europa, insist pe de-o parte asupra finantarii substantiale acordate de catre Comisie, iar pe de alta parte asupra implicarii ERA in asigurarea interoperabilitatii pentru toate proiectele cofinantate de EU de acum inainte, indiferent de modul de administrare”, a declarat Karel Vinck, Coordonator ERTMS.

Alte stiri