ISAF va avea un avantaj major in licitatiile importante

environmentsuccesful-project-ISAF, o companie romaneasca cu peste 65 de ani de experienta, a devenit parte a grupului Colas Rail in 2008, si este un constructor specializat in lucrari cu un volum mare de investiii in calea ferata si in transportul feroviar urban, electrificare, semnalizare si telecomunicatii. Compania implementeaza proiecte feroviare in Romania, Grecia, Bulgaria, Franta, Maroc si se concentreaza permanent pe imbunatatirea prezentei sale pe piata nationala si internationala.

Statele Europei Centrale şi de Est sunt în plin proces de modernizare a sistemului feroviar, infrastructura fiind principalul element în formarea unui sistem de transport performant, care să asigure servicii eficiente. Aici, finanţarea europeană joacă un rol vital în lansarea de noi proiecte, întrucât statele nu reuşesc să le implementeze fără contribuţia UE. Cu zeci de proiecte feroviare finanţate, prin programele operaţionale 2014-2020, statele încep să anunţe licitaţii şi să pregătească alte proiecte noi prin care să asigure creşterea capacităţii şi calităţii infrastructurii, a gradului de integrare în sistemul feroviar european, dar şi a dezvoltării industriei feroviare.

Şi în cazul transportului feroviar din România finanţarea europeană are rolul decisiv privind implementarea proiectelor. Astfel, pentru perioada de programare 2014-2020, Romaniei i s-a alocat o sumă de aproximativ 9,4 mld euro pentru Programul Operational pentru Infrastructura Mare (POIM), atat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, cat si prin Fondul de Coeziune. Mai mult de jumatate din finantarea totala (inclusiv cofinantarea nationala) pentru POIM — 6,8 miliarde de euro — este prevazuta pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% pentru sectorul energetic.

La mijlocul lui 2016, autorităţile, prin Ministerul Fondurilor Europene, au lansat apelurile de finantare pentru proiecte de dezvoltare a infrastructurii de transport, cu un buget de 5,8 mld euro, alocare aferentă POIM, iar cererile de finantare pentru toate apelurile se vor putea depune in până în decembrie 2018. Bugetul total pentru apelul privind infrastructura feroviara si cea de metrou este de 2,53 mld euro, din care 1,85 miliarde euro pentru infrastructura feroviară şi 682 mil euro pentru sistemul de metrou.

Prin depunerea proiectelor eligibile, România va putea să îşi formeze o infrastructură feroviară performantă şi va contribui la implicarea semnificativă a industriei care are nevoie de revitalizarea acestui sector de transport.

Una din companiile industriei feroviare cu o activitate intensă în proiectele din România şi nu numai, este ISAF.

Înfiinţată în 1951, ISAF S.A. a devenit parte a Bouygues-Colas-Colas Rail Group din 2008, iar din 2014 compania face parte din Colas Rail Europe Division. Activitatea companiei se bazează în principal pe executarea şi montarea instalaţiilor de automatizare, semnalizare, telecomunicaţii şi radiocomunicaţii, a instalaţiilor de înaltă tensiune din domeniul transportului feroviar şi urban pe şină.

Cu proiecte feroviare implementate în România şi în alte state, compania îşi consolidează în permanenţă activitatea pentru a ocupa poziţii de leader în proiecte. Reabilitarea liniei Acharnes-Tithorea (Grecia) şi reabilitarea sistemului de tramvai din Atena (ce a inclus proiectarea, furnizarea, instalarea şi mentenanţa a 67,5 km de echipament al liniei de contact pentru cale dublă şi 15 substaţii de tracţiune şi SCADA), reabilitarea şi electrificarea liniei Dimitrovgrad – Harmanli (Bulgaria), sunt proiecte de importanţă majoră pentru creşterea performanţei infrastructurii ambelor state, ISAF realizând aceste proiecte la timp şi în încadrarea bugetului.

Proiectele importante ale ISAF în România au vizat modernizarea gării Piteşti (inclusiv realizarea lucrărilor de telecomunicaţii, semnalizări şi centralizări), reabilitatea sistemului de tramvai din Arad (prin electrificarea liniei duble – 5,9 km, cu catenară simplă, un fir de contact) şi proiectul de tramvai din Bucureşti (Linia 34, electrificare linie simplă – 3,63 km, cu catenară simplă, un fir de contact).

La jumătatea lui 2016, compania a semnat o serie de contracte; pentru linia Doaga- Tecuci, ISAF va participa la electrificarea Doaga (G-ral Eremia Grigorescu)- Tecuci- Barboşi, adiţional pentru lucrările rămase de realizat până la finele lui 2019; al doilea proiect este pe Coridorul paneruopean 4 şi iclude secţiunile Sighişoara-Aţel şi Aţel- Micăsasa; un alt proiect vizează modernizarea reţelei de transmisie digitală pe linia ce face legătura între Galaţi şi Iaşi.

ISAF are un avantaj competitiv pe piaţă datorită capacităţii sale de a furniza servicii de proiectare, de la design de bază până la design de construire, iar echipa oferă sprijin tehnic pentru şantiere şi alte departamente care au nevoie de expertiză.

Cu o echipă tânără şi angajată în furnizarea soluţiilor inovatoare şi cu o calitate înaltă, cu o expertiză de zeci de ani pe piaţa feroviară, alături de experienţa de peste 100 de ani a Colas Rail, ISAF îşi clădeşte în mod constant poziţia de leader în domeniu, în pieţele unde deja este prezentă, dar îşi propune şi intrarea pe noi pieţe.

Dl. Jacques Guillemot de Liniers, Managing Director ISAF Romania a avut amabilitatea de a ne oferi, în interviul prezentat, informaţii noi privind dinamicitatea şi competitivitatea industriei, rolul clasei politice şi a companiilor de infrastructură în lansarea proiectelor, provocările cu care se confruntă industria în contractările de proiecte, dar şi oportunităţile de dezvoltare şi strategia companiei.

 

hdr
hdr

Pentru statele UE, ultimii doi ani au insemnat noi dezbateri pe tema alocarii financiare proiectelor feroviare, iar ca urmare au fost depuse proiecte pentru care s-au semnat si acordurile de finantare. Care este opinia dumneavoastra privind alocarea finantarilor statelor din Europa Centrala si de Est? In ce masura ar putea fi comparata cu finantarea statelor din Vestul Europei?

Jacques Guillemot de Liniers: Ne aflam in stadii diferite de dezvoltare. Europa Centrala si de Est se indreapta catre etapa finala a schimbarilor politice si economice care au influentat economia de piata. Ajutorul financiar acordat de UE a fost introdus pentru a sustine dezvoltarile care au loc in prezent. Europa Centrala si de Est inca se afla in stadiul de reconstructie a infrastructurii, in timp ce Europa de Vest a realizat procesul de dezvoltare a infrastructurii in anii 70. In prezent, Europa Centrala si de Est este cea care are mai mare nevoie de fonduri si asteptam cu nerabdare inceperea proiectelor noi.

Cum estimati dinamicitatea industriei feroviare in cele doua regiuni, tinand cont ca statele ECE sunt incurajate sa investeasca intens in calea ferata in urmatoarea perioada?

Jacques Guillemot de Liniers: Suntem constienti de modificarea dinamicii industriei feroviare odata cu alocarea fondurilor. In principal, ne concentram atentia pe piata din Romania si pe cea din Bulgaria. Cu toate acestea, din cauza situatiei politice instabile din prezent, suntem nevoiti sa asteptam deciziile politice viitoare inainte de a putea avansa cu proiectele noastre. Procesul este unul de durata.

In conditiile liberalizarii pietei, administratorii de infrastructura ar trebui sa devina mai dinamici si concentrati pe realizarea proiectelor ce determina cresterea calitatii. Din punctul dumneavoastra de vedere, este procesul de liberalizare un factor de crestere a competitivitatii si a dezvoltarii industriei feroviare?

Jacques Guillemot de Liniers:Este important sa realizam proiecte de dezvoltare de calitate si sa echivalam tehnologiile pentru a economisi timp si bani.

La nivelul ECE, cum caracterizati implicarea clasei politice si a administratorilor de infrastructura in lansarea noilor proiecte si incurajarea dezvoltarii industriei feroviare?

Jacques Guillemot de Liniers: Acesta este un subiect sensibil. Instabilitatile politice si economice actuale din aceasta regiune reprezinta o problema reala care blocheaza lansarea de noi proiecte si dezvoltarea industriei.

Compania ISAF a implementat proiecte nu doar in Romania, ci si in Grecia, Bulgaria, Ungaria. Care este strategia ISAF privind consolidarea pe aceste piete?

Jacques Guillemot de Liniers: Pentru moment, ISAF isi va concentra eforturile pe proiectele din Romania, Grecia si Bulgaria. Ne indreptam atentia catre tarile unde avem o prezenta puternica. Faptul ca avem propria noastra fabrica in Romania contribuie la stabilitatea companiei, permitandu-ne sa ne consolidam activitatea; de asemenea, acest lucru ne ofera flexibilitatea de a ne implica in proiecte de intretinere si de a lua in calcul posibilitati de subcontractare.

Din 2014, ISAF face parte din COLAS RAIL Europe Division. Dupa doi ani, care este impactul apartenentei acestei divizii asupra activitatii si implicarii ISAF in proiectele internationale de cale ferata?

Jacques Guillemot de Liniers: Statutul de membru Colas Rail ne permite sa participam la proiecte cu caracter international si in Franta, indeosebi in proiecte de linii feroviare de mare viteza (HSR). Introducerea Diviziei Europene este benefica pentru noi din punct de vedere geografic deoarece ne aduce mai aproape de companii cu interese comune, permitand crearea de sinergii care sa construiasca cadrul comun pentru colaborare si participare la licitatii.

 

IMG_5855Care este strategia companiei privind dezvoltarea afacerii? Ce noi piete sunt targetate de ISAF si cum sunt ele caracterizate si abordate?

Jacques Guillemot de Liniers: Strategia ISAF consta in canalizarea atentiei catre proiectele mari, facand din acest lucru elementul principal al peisajului activitatii feroviare. Obiectivul nostru este sa jucam rolul contractorului general si mai putin cel al subcontractorului. Intentionam sa accesam pietele mai mari din Bulgaria si Romania si sa avem un rol activ in marile licitatii.

Ce ne puteti spune de piata feroviara din Romania, in conditiile in care a obtinut cofinantari europene pentru proiectele de transport, implicit cel feroviar?

Jacques Guillemot de Liniers: Faptul ca beneficiem de prezenta locala este o oportunitatea foarte importanta pentru ISAF si reprezinta o ocazie de a ne prezenta ca una dintre companiile competente din industria feroviara atata timp cat exista finantare. In prezent, avem cale libera sa participam la aceste proiecte.

Recent, CFR SA a anuntat ca investitiile totale alocate proiectelor de cale ferata se cifreaza la cca 22 miliarde de lei (4,7 mld euro) avand ca surse asigurate din fonduri externe, de la bugetul de stat si din surse proprii. Cum vedeti implicarea in viitoarele proiecte, tinand cont de faptul ca dezvoltarea sectorului feroviar din Romania (ca si in alte state din regiune) inca se confrunta cu probleme ce tin de legislatie, de angajamentul autoritatilor in realizarea proiectelor, etc?

Jacques Guillemot de Liniers: Statul este cel care poate controla implementarea viitoarelor proiecte. Atunci cand ne confruntam cu astfel de probleme importante, trebuie sa ne asiguram ca proiectul este finalizat pentru a evita intrebarile si/sau adaptarile necesare care vor duce la aglomerari in etapele finale ale procedurii de licitatie. Cu toate acestea, sunt increzator ca aceste provocari vor fi depasite pas cu pas si ca viitoarele mari proiecte de infrastructura vor fi realizate folosind metode imbunatatite.

Care credeti ca sunt provocarile cu care se confrunta industria feroviara in contractarile de proiecte demarate de autoritati?

Jacques Guillemot de Liniers: In cazul autoritatilor din Romania, cea mai mare provocare este deschiderea pietei cat mai curand posibil, permitand astfel marilor coridoare feroviare si rutiere sa devina centrul dezvoltarii sociale si economice a Romaniei de maine.

Care sunt provocarile, dar si oportunitatile intalnite de compania ISAF in realizarea proiectelor de cale ferata?

Jacques Guillemot de Liniers: Principala provocare a ISAF este mentinerea activitatii si a unui personal competent care sa se ocupe cu aceste proiecte majore. Avem competentele si materialele necesare. ISAF este pregatita. Rabdarea este cea care ramane o provocare continua!

Care este stadiul proiectelor ISAF aflate in curs de realizare atat in Romania, cat si in celelalte state? Ce ne puteti spune de proiectele la care ISAF intentioneaza sa participe in viitorul apropiat?

Jacques Guillemot de Liniers: Tinand cont de conditiile meteorologice din regiune, majoritata proiectelor stagneaza in prezent; totusi, suntem implicati in activitatile de proiectare, dar si in proiectele de instalatii in Franta si in restul lumii (HSR in Maroc, in prezent, si in Tunis). Ambitia noastra este sa facem parte din marile proiecte de reabilitare a infrastructurii din Romania, atat proiecte de cale ferata, cat si proiecte de metrou. O parte din aceasta ambitie include devoltarea unitatii noastre de productie din Bucuresti, asigurandu-ne activitatile recurente si accesand si alte piete.

ISAF_2016_0138Interviu cu …

Dl. Jacques Guillemot de Liniers

Managing Director
ISAF Romania

Alte stiri