Guvernul inca mai urmareste redresarea si eficientizarea CFR Marfa

”Autoritățile române au colaborat și colaborează cu reprezentanții Comisiei Europene pentru instrumentarea plângerii privind presupusul ajutor de stat acordat CFR Marfă și pentru asigurarea compatibilității cu regulile de ajutor de stat și a măsurilor necesare pentru redresarea companiei. Obiectivul Guvernului și al autorităților române este asigurarea viabilității companiei CFR Marfă prin eficientizarea acesteia”, se arată intr-un comunicat emis de catre Ministerul Transporturilor ca raspuns la declansarea investigatiei anuntata la 18 decembrie de catre Comisia Europeana.

“În cadrul procesului de privatizare a CFR Marfă, desfășurat în anul 2013 s-a realizat conversia datoriilor societății în acțiuni. Autoritățile române au susținut faptul că măsura nu reprezintă ajutor de stat în condițiile în care este îndeplinit testul investitorului privat prudent, în contextul privatizării iminente a companiei la acel moment. Comisia Europeana a fost, în principiu, de acord cu acest proces. Ca urmare a eșecului procesului de privatizare, proces care nu a mai fost reluat, motivat de situația economico -financiară dificilă a societății, Comisia Europeană a monitorizat acest caz”, precizeaza comunicatul MT.

În data de 6 martie 2017 Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România, a depus la Comisia Europeană o plângere referitoare la presupusul ajutor de stat acordat CFR MARFĂ, la care a revenit cu un Addendum, depus în data de 12 septembrie 2017.

Comisia a luat act și a decis, în conformitate cu procedura prevăzută de Regulamentul (UE) 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în vederea stabilirii de către Comisie dacă ajutorul este compatibil cu piața internă, deschiderea unei proceduri formale de investigare, pentru a permite obținerea tuturor informațiilor necesare pentru evaluarea compatibilității ajutorului și pentru a permite părților interesate să își prezinte observațiile.

 

Reamintim, Comisia Europeană a lansat, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit companei un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

Incercarile de privatizare a CFR Marfă, demarate in 2013 si continuate până în 2016, au eșuat considerabil, fără ca cei responsabili din Guvern si Ministerul Transporturilor să își asume eșecul.

Datoria totală a crescut de la 632 milioane lei (în 2013) la 871 milioane lei, în prezent.

Termenul final pentru privatizarea CFR Marfă era anul 2016, cand a expirat aprobarea ajutorului de stat convenit cu Comisia Europeana, dar a fost din nou amânată deoarece se dorea ” pregătirea societăţii pentru o privatizare în 2018”.

Își mai amintește cineva că în 2008, cand fost lansată pentru prima dată ideea privatizării CFR Marfă, Guvernul intenționa să obțină un miliard de euro din privatizare?

 

 

Alte stiri