Getzner dezvolta solutii inteligente pentru reducerea vibratiilor pe calea ferata

Fie ca vorbim de cai ferate pentru transport pe distante lungi, infrastructura feroviara urbana, cai ferate de mare viteza, sau cele destinate exclusiv transportului de marfa, nu putem sa nu recunoastem avantajele dezvoltarii acestui segment semnificativ din piata transporturilor.

Sunt construite din ce in ce mai multe cai ferate, iar o mare parte dintre acestea sunt construite in apropierea sau chiar in interiorul oraselor. Din punct de vedere economic si tinand cont de normele pentru protejarea mediului, de calitatea confortului si a sigurantei oferite, calea ferata are nenumarate avantaje.

Are insa si cateva dezavantaje, recunoscute nu doar de locuitorii din orasele sau zonele pe care le strabate, ci si de industria de profil! Vibratiile si zgomotul generate de caile ferate, parte din aceste dezavantaje, au un efect daunator asupra locuitorilor si asupra cladirilor adiacente.

Tot industria de profil este insa si cea care a venit cu solutii pentru a depasi aceste dezavantaje!

Grupul austriac Getzner a dezvoltat o serie de produse destinate protectiei impotriva vibratiilor si a socurilor generate de caile ferate. Getzner produce, in acest sens, materiale pentru izolarea vibratiilor. Doua dintre acestea, Sylomer® si Sylodyn®, sunt utilizate la suprastructura caii ferate.

Materialele dezvoltate de catre compania austriaca introduc mai multa elasticitate in suprastructura caii ferate. Acest lucru duce la o uzura mai redusa a componentelor suprastructurii, precum sinele de cale ferata, traversele si balastul. Operatorii feroviari constata astfel ca sunt reduse considerabil cheltuielile de mentenanta, iar costurile necesare pe toata durata ciclului de functionare a liniilor de cale ferata sunt, in egala masura, reduse. Solutiile Getzner au fost proiectate pentru a face fata tuturor sarcinilor pe osie si diferitelor viteze de rulare.

 

Sylomer® – Solutii elastice inteligente utilizate la  suprastructura feroviara pe piatra sparta

Este vorba de inglobarea in procesul de fabricatie, in talpa traversei de beton, pe intreaga sa  lungime, a unei benzi din  poliuretan (elastomeri), cu o grosime de circa 1cm. Prin aceasta masura se obtin beneficii precum:

                -diminuarea (amortizarea) vibratiilor ce se transmit catre patul de piatra sparta si implicit prelungirea duratei de viata a acestuia;

                -cresterea suprafetei de contact dintre piatra sparta si traversa la circa 28% fata de aproximativ  3% în varianta in care nu se utilizeaza elastomeri. Se reduce astfel presiunea asupra pietrei sparte cu minim 70%;

                -diminuarea costurilor de intretinere a infrastructurii prin cresterea  intervalului dintre buraje.

 

Sylodyn® – Covor elastic sub prisma de balast

Un astfel de covor elastic, de circa 2cm grosime, se aplica sub prisma de balast, de regula, in zona podetelor de cale ferata. Masura are ca efect cresterea elasticitatii si diminuarea deformatiilor caii de rulare. Cu alte cuvinte, se reduc cheltuielile de intretinere.

In Austria, pentru proiectele Companiei de Cale Ferata (ÖBB) si in Germania, in cadrul proietelor derulate de catre Deutsche Bahn, aceasta tehnologie este standardizata si utilizata ca atare.

De exemplu, la noua gara principala din Viena (Wien Hauptbahnhof) liniile de cale ferata sunt montate la etajul unu, pe un astfel de covor elastic si, in consecinta, la etajul inferior, destinat magazinelor, nu se transmit vibratii atunci cand trenurile se afla in circulatie.

Materialele dezvoltate de catre Getzner se aplica cu usurinta in transportul urban pe sina, transportul feroviar regional, transportul feroviar de mare viteza si in transportul feroviar de marfa de mare tonaj.

 

Alte stiri