Franta: 3 scenarii pentru dezvoltarea infrastructurii

Consiliul de Orientare a Infrastructurilor din Franta, alcatuit din oficialitati si experti in domeniu, a prezentat un raport care traseaza trei posibile scenarii de investitii in transport in urmatorii 20 de ani. Sugestiile tin cont de urgentele din domeniu: reabilitarea retelelor de infrastructura existente, atat feroviare, cat si rutiere.

Un prim scenariu ia in calcul investitii de 48 miliarde de euro pentru urmatorii 20 de ani, ceea ce corespunde mentinerii bugetului actual. Aceasta suma nu va permite realizarea marilor proiecte avute in plan, nici rezolvarea prioritatilor: ameliorarea calitatii serviciilor, reducerea poluarii si diminuarea inegalitatilor teritoriale.

Un al doilea scenariu fixeaza un buget de 60 miliarde euro, iar un al treilea, un buget de  80 miliarde de euro. Pentru acoperirea majorarilor, Consiliul de Orientare propune mai buna recuperare a costurilor de la utilizatori, prin cresterea pretului biletelor, utilizarea pentru proiectele de transport a unei parti mai mari din taxa pe produse energetice TICPE şi introducerea de noi taxe.

Printre prioritatile in transportul feroviar prevazute de Consiliul de Orientare se numara noile linii Paris-Normandie, Provence-Côte d’Azur si linia de mare viteza Bordeaux-Toulouse, in timp ce se sugereaza ca proiectele noii linii Bordeaux-Dax şi al liniei de mare viteza Montpellier-Perpignan sa fie amanate.

Ministrul Transporturilor, Elisabeth Borne, urmeaza sa anunte pana la finalul lunii februarie alegerile facute pe baza recomandarilor Consiliului de Orientare, iar acestea vor fi apoi transpuse pana in aprilie intr-o lege de orientare a mobilitatilor.