CFR Marfă pierde zilnic 280.000 de lei din cauza vagoanelor dezafectate

Interviu cu Dragoş Titea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor

Din cauza vagoanelor scoase din uz, CFR Marfă a acumulat către CFR SA o datorie de 170 milioane de lei, spune, într-un interviu acordat Club Feroviar, Dragoş Titea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Despre achiziţia de material rulant nou, eliminarea restricţiilor de viteză, reabilitarea gărilor şi relaţia ministerului cu transportatorii feroviari privaţi, pe larg în interviul de mai jos:

Club Feroviar: Cum stăm cu procedurile pentru achiziţia de material rulant nou, pentru CFR Călători şi operatorii feroviari privaţi?

Dragoş Titea: Din cauza faptului că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a devenit funcţională abia de la jumătatea acestui an, există o mică întârziere faţă de promisiunile iniţiale referitoare la întocmirea caietelor de sarcini. Ele vor fi puse în consultare publică şi vor fi definitivate până la sfârşitul anului. Achiziţia de material rulant se va face numai prin intermediul ARF şi va fi vorba numai de vagoane noi, nu second hand. Nu se va cumpăra sau închiria material rulant vechi recondiţionat, pentru că acest lucru nu face parte din programul de guvernare al PSD.

Club Feroviar: În cadrul acestui proces de achiziţie sunt vizate numai vagoane clasă, sau şi restaurant şi de dormit?

Dragoş Titea: În strategia de achiziţie de material rulant vor intra şi vagoane restaurant, vagoane de dormit şi vagoane cuşetă. Ceea ce pot să vă spun este că până la sfârşitul anului, în dotarea CFR Călători vor mai intra două vagoane restaurant noi, produse la Astra Vagoane Călători, care au fost deja achitate de societate în proporţie de aproximativ 80%. Mai trebuie plătită o diferenţă de 1,7 milioane de lei.

Club Feroviar: Am vorbit despre materialul rulant, dar cum stăm cu eliminarea restricţiilor de viteză, tot mai prezente pe reţeaua feroviară românească?

Dragoş Titea: Am început o evaluare şi o clasificare a tuturor zonelor cu restricţii de viteză şi vreau ca în bugetul pe 2018 al CFR SA, pe lângă alte probleme stringente, să se includă şi sumele necesare eliminării acestora. În plus, este necesară şi alocarea de fonduri pentru liniile de cale ferată din zona termocentralelor Turceni şi Rovinari. Sigur, pasagerul de cale ferată nu va resimţi acest lucru, dar acolo trebuie să intervenim pentru că liniile respective sunt intens utilizate de transportatorii de marfă. Şi, pentru a rămâne în zona infrastructurii, lucrez la două proiecte pe fonduri europene privind, într-o primă fază, lucrări de mentenanţă, achiziţia de material rulant şi panouri publicitare în valoare de 300 milioane de euro. Numai pentru Magistrala Bucureşti-Constanţa vor fi alocaţi 27 milioane de euro, pentru eliminarea restricţiilor de viteză din staţiile Ciulniţa şi Feteşti. Totodată, vor fi achiziţionate cinci trenuri electrice şi patru panouri publicitare. Urmează ca aceste proiecte să le discutăm în perioada următoare cu Ministerul Fondurilor Europene.

Club Feroviar: Cum stăm cu infrastructura feroviară din Portul Constanţa, despre care ştim că este deficitară şi are nevoie imediată de investiţii?

Dragoş Titea: Există încă din 2010 un proiect pe fonduri europene pentru 10 linii în Portul Constanţa, care însă stagna din cauza unui blocaj între AFER, Portul Constanţa şi CFR SA. În luna martie a acestui an am reuşit să-l deblocăm. În perioada următoare, vom analiza împreună cu cei de la Portul Constanţa numărul de linii care vor veni aici, aşa încât până la finele anului în curs vom şti ce este de făcut.

Club Feroviar: Ce se întâmplă cu reabilitarea gărilor?

Dragoş Titea: În perioada următoare va începe reabilitarea a 47 de gări din toată ţara, în cadrul unui proiect cu fonduri europene în valoare de aproximativ 90 milioane de euro. Vom intra şi în Gara de Nord din Bucureşti. În ceea ce priveşte Gara de Nord, vreau să văd toate contractele de închiriere, să ne lămurim ce se întâmplă acolo. Vreau să văd şi la Metrorex contractele de închiriere. În plus, spaţiile comerciale de la metrou vor trebui să fie standardizate, pentru a se obţine un aspect civilizat al staţiilor.

Club Feroviar: Care mai este situaţia pierderilor de la CFR Marfă şi a datoriilor acestei societăţi către gestionarul infrastructurii, CFR SA?

Dragoş Titea: În primele luni ale acestui an, după mulţi ani, CFR Marfă a reuşit să obţină profit operaţional. Cât despre pierderi, acestea sunt cu 30% mai mici în primul semestru din 2017 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În cifre absolute, pierderile s-au redus de la 76,79 milioane de lei în primele şase luni din 2016 la 53,97 milioane de lei în primul semestru al anului în curs. Datoriile către CFR SA au fost diminuate, ce-i drept foarte puţin, dar important este faptul că nu au mai crescut.

Club Feroviar: Cum se poziţionează Ministerul Transporturilor în relaţii cu transportatorii feroviari privaţi?

Dragoş Titea: În acest sens, pot să anunţ că am refăcut Ordinul privind înfiinţarea şi funcţionarea Colegiului Feroviar, din care vor face parte atât companiile de stat, cât şi cele private din industria feroviară. În prima săptămână din luna septembrie vreau să convoc prima şedinţă a Colegiului Feroviar, în cadrul căreia vor fi discutate toate problemele ce vor fi ridicate, inclusiv scăderea Tarifului pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI). Şedinţe de acest fel vor fi convocate apoi în fiecare lună.

Club Feroviar: Şi, pentru a încheia, la finele săptămânii trecute a avut loc un nou incendiu produs la un vagon dezafectat al CFR Călători, în zona Gării Basarab. Ce intenţionaţi să faceţi pentru a „scăpa” de vagoanele dezafectate ale CFR Călători şi CFR Marfă, care ocupă degeaba liniile ferate din România?

Dragoş Titea: Este o mare problemă, care trebuie rezolvată în cel mai scurt timp posibil. Problema este că foarte multe asemenea vagoane au fost scoase la vânzare la Bursa Română de Mărfuri, însă nimeni nu se prezintă la licitaţii. Dincolo de aspectul inestetic şi de faptul că sunt focare de infecţii şi de incendii, vagoanele dezafectate produc şi pierderi pentru cele două societăţi de stat, cea de marfă şi cea de călători. Numai la nivelul CFR Marfă există o datorie acumulată de 170 milioane de lei către CFR SA, pentru non TUI, adică pentru ocuparea liniilor ferate de aceste vagoane dezafectate. CFR Marfă datorează zilnic CFR SA 280.000 de lei pentru ocuparea liniilor ferate de către aceste vagoane scoase din uz.

Alte stiri