BLS liciteaza concesionarea transportului de pasageri de lung parcurs

Cel de-al doilea mare operator de transport feroviar din Elvetia, BLS, a depus oferte pentru concesionarea a doua rute de lung parcurs si trei rute regionale, RegioExpress, in ideea in care intentioneaza sa intre din nou pe piata serviciilor de transport feroviar intercity.

In incercarea de a liberaliza piata serviciilor interne de calatori de lung parcurs, Biroul Federal Elvetian de Transport (BAV) a lansat o invitatie deschisa pentru urmatoarea concesiune feroviara pe durata a 15 ani. Concesiunea actuala va fi terminata, pentru majoritatea serviciilor, la sfarsitul acestui an. Ea este in prezent detinuta de Caile Ferate Federale Elvetiene (SBB), care are monopol pe aceasta piata si a depus oferte pentru a continua sa opereze aceste servicii pentru urmatorii 15 ani.

BLS incearca sa opereze servicii intercity pe ruta Interlaken – Bern – Basel incepand din 2022 si serviciile pe ruta Brig – Bern – Basel din 2023. Operatorul BLS a solicitat, de asemenea, concesiunea pentru a opera serviciile de transport regional RegioExpress pe ruta Berna – Olten, Biel – Berna si Berna – Le Locle din 2020.

BLS a precizat ca va investi 495 milioane de franci elvetieni (432,5 milioane euro) in achizitia de material rulant pentru aceste rute, inclusiv in achizitia de trenuri interurbane noi pentru cele doua linii de lung parcurs precum si noi automotoare Stadler Kiss dublu-etajate pentru serviciile RegioExpress pentru ruta Berna – Olten – Biel. Serviciile Berna-Le Locle vor fi operate de noile automotoare Stadler Flirt comandate la inceputul acestui an.

In ciuda eforturilor repetate, nici SBB si nici BLS nu au reusit pana acum sa incheie vreun acord de cooperare, desi ambele companii sustin ca sunt inca deschise pentru discutii. Cei doi operatori se confrunta cu provocarea de a gasi un echilibru intre serviciile regionale care inregistreaza pierderi si operatiunile profitabile de lung parcurs. In acest caz, BLS este in dezavantaj deoarece a renuntat, in 2004, si la ultimul serviciu de lung parcus pe care il efectua in schimbul operarii retelei S-Bahn din capitala Berna.

Pana in prezent, SBB a detinut concesiunea operarii serviciilor de lung parcurs pentru intreaga tara, insa a incheiat acorduri de cooperare cu alti operatori elvețieni, inclusiv cu BLS, acolo unde era necesar. Recent, a ajuns la un acord cu cel de-al treilea operator din Elveția, „Railway South Eastern” (SOB), pentru doua servicii in cadrul unui acord de co-branding incepand cu 2020. SOB va utiliza in acest sens propriul material rulant.

Biroul Federal Elvetian de Transport va anunta decizia sa privind concesionarea serviciilor de calatori pe distante lungi la inceputul lunii decembrie.

Alte stiri